skip to Main Content

Pist Protta 93

Kr. 100

Kategorier: ,

Beskrivelse

Med det nye nummer af kunsttidsskriftet Pist Protta genbesøger vi en klassisk komponent i tidsskriftets mangfoldige og mangeårige œuvre, nemlig det håndlavede, grafiske arbejde!
Mange af de tidligere numre har indeholdt store mængder af originalgrafik, manuelt bearbejdede indslag i form af pop-upsider, indklæbede objekter og håndsamlede indbindinger, der på labyrintisk vis har gjort det vanskeligt at komme i kontakt med indholdet.

Denne gang har vi kastet vores grafiske kærlighed over håndkolorering, der er en af bogtrykkerkunstens ældste discipliner kendt fra middelalderens illuminerede manuskripter, som munkene samlede i bøger, og det er ikke uden ærefrygt at vi begiver os ind i den ædle, historiske disciplin.

Indledningsvis har vi inviteret en række skrivende kunstnere til at udforme bidrag med tekst og eventuelt illustrationer, som kunne egne sig til sådan en efterbehandling. Alle bidrag er trykt i sort-hvid, så der er plads til håndkoloreringen.
De medvirkende kunstnere spænder vidt med hensyn til geografi, alder og udtryk, og da der ikke på forhånd er givet et bestemt tema, er bidragene tilsvarende mangfoldige med hensyn til hvad de handler om, og hvad de vil fortælle os. Det eneste der binder dem sammen, er at de nu er udsat for den
efterfølgende håndkolorering i tidsskriftet.

Håndkoloreringen er udført af redaktionen selv i selskab med kunstneren Lise Nørholm, og den omfatter alt fra vandfarvelavering på Kristina Bengtssons Attributes, udfyldning med farveblyant på eksempelvis
figurer i Moa Alskogs EYES, overstregning af tekst med poscatusch i En sær historie af Eau Pernice,
stempling med typer og svampe, påføring af snitfarve der supplerer Jacob Hagen Birchs Tekst om
tekstbehandling, klipning af frynser med tysk purløgssaks til digte af Rikke Benborg og påklistring af
filtpuder i Tobias Kirsteins 3 tekster fra Drømme, kort sagt alt muligt, der potentielt kan omfattes af
begrebet håndkolorering.

Af respekt for den kunstneriske integritet er håndkoloreringen udført nænsomt og pietetsfuldt, så den
ikke overdøver eller skæmmer det oprindelige bidrag. Ja, man kan sige at håndkoloreringen undertiden er så diskret og underspillet, at den nærmest antager homøopatisk karakter.
Dette forhold skyldes øjensynlig også redaktionens overambitiøse idé, der har krævet et enormt antal mandetimer med alle de uendeligt mange manuelle, repetitive operationer, der skulle udføres.

De deltagende kunstnere er Anna Stahn, Eau Pernice, Søren K. Rye, Rasmus Brink Pedersen,
Eugene Sundelius von Rosen, Kristina Bengtsson, Moa Alskog, Gry Bagøien, Jacob Hagen Birch,
Jo Mikkel Sjaastad Huse, Rikke Benborg, Tobias R. Kirstein.

Redaktion

Jesper Fabricius
Åse Eg Jørgensen
Jesper Rasmussen

Medvirkende:
Anna Stahn, Eau Pernice, Søren K. Rye, Rasmus Brink Pedersen,
Eugene Sundelius von Rosen, Kristina Bengtsson, Moa Alskog, Gry Bagøien, Jacob Hagen Birch,
Jo Mikkel Sjaastad Huse, Rikke Benborg, Tobias R. Kirstein, Zven Balslev (omslag), Lise Nørholm (Håndkolorering s.m. redaktionen)

År

2023

Kolofon

Format: 19,2 x 31,3cm
44 sider + omslag m. bagflap
vægt: 176g.
oplag: 500
Tryk: indhold s/h off-set: Eks-Skolens Trykkeri, Omslag 3 farve Silketryk: Zven Balslev/Statens værksteder for Kunst
Stanseform: List-Liniestans
Stans, skæring og falsning af omslag: Jørgensens Bogtryk
Håndkolorering m.m.: Lise Nørholm + redaktion
Udgivet med støtte fra: Statens Kunstfond (Tidsskriftstøtteudvalget) og Statens værksteder for Kunst
ISSN: 0107-6442

Yderligere information

Vægt 0,2 kg
Back To Top