skip to Main Content

two faced vase

Kr. 60

Varenummer (SKU): 5-2014 Kategori:

Beskrivelse

juli 2014

Ebbe Stub Wittrup´s nye katalog “two faced vase” fylder ikke meget. 32 sider, små sort/hvide gengivelser af værker på en udstilling. Ordløst.

two faced vase, der er titlen på kataloget (og udstilling i Galleri Martin Asbæk 2013) refererer til den danske psykolog Edgar Rubin´s illusionistiske fremstilling af en vase med to ansigter, fra 1915. Ved første syn fremstår den tegnede sorte vase skarp i konturen, men flytter man fokus til vasens silhuet fremkommer to synsoplevede ansigter, med front mod hinanden. Illusionen bliver forvandlet fra et konkret objekt til en synsforstyrring.

Ebbe Stub Wittrup har visualiseret den optiske illusion som tre-dimensionelle objekter. De spinkle metalkuber går under betegnelsen NECKER CUBES , opkaldt efter den schweiziske krystallograf Louis Albert Necker. Trods de udstillede kuber mangler enkelte sider, for at gøre dem rumlige, opleves de som rumlige, når de betragtes. Det skyldes igen en synsforstyrring. Hjernen oplever ofte et objekt oppe fra og ned samt fra venstre mod højre, og skaber i dette tilfælde selv den rumlige virkning. Undersøgelser viser, at ved at fokusere på forskellige dele af kuben, kan vi frembringe en anden dimension og et andet perspektiv.

Et tykt draperet gardin danner en membran mellem det bevidste og ubevidste, perciperede og synsforstyrrede. På gardinet hænger et foto af loftet i ANDRE BRÉTONS værelse på Hotel des Grands Hommes i Paris. På dette værelse blev Brétons værk The Magnetic Fields, 1924, om automatskriften skrevet. Inspirationen findes ved siden af hotellet i Panthéon, hvor den franske fysiker Léon Foucaults pendul hænger under kuplen. Pendulets svingninger er styret af jordens rotation, der igen styres af universet. Det kan betragtes som en metafor for automatskriften, der udføres ubevidst ofte i trance og styret af noget større. Pendulets bevægelser i en film, der vises på en sort kube, hvor et pendul tegner abstrakte mønstre med sand. Ved siden af installationen hænger et solariseret foto af Panthéon taget fra vinduet på André Brétons værelse.

Der er fotografier af Fingal’s cave i Skotland. Grottens genkendelige skulpturelle ydre og krystalformede indgang er blevet fotograferet både udefra og indefra. Mens der i det sidste rum vises en film, hvor et væltet KORTHUS med 16 farvede kort langsomt samler sig. Kortene stammer fra psykoanalytikeren Max Lüscher’s farve test i 1969, hvor hver farve reflekterer en sindstilstand. Fordelingen mellem en autentisk virkelighed og dens oversættelse eller repræsentationer i form af fiktioner, myter eller dokumentarisme er et tilbagevendende tema i Ebbe Stub Wittrup´s kunstpraksis.

Space Poetry har med dette katalog sat en ny standard for hvordan kataloger bør se ud, enkelt, beskedent og med en udsøgt finesse.

Kunstner

Ebbe Stub Wittrup

År

2014

Kolofon

Format: 11,5 x 16,5
32 sider + omslag og smudsomslag
Vægt: 63 g.
tryk: narayana Press,
Jørgensens Bogtryk

Yderligere information

Vægt 0,090 kg
Back To Top